- Szczegóły
- Odsłony: 874
Tytuł projektu: Trampolina 4 – etap I
Beneficjent projektu:
Województwo Kujawsko-Pomorskie / Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu
Partner projektu:
Stowarzyszenie Wsparcia Społecznego „Aditus”
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027, Priorytet 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 08.25 Usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.
Okres realizacji projektu: 01.01.2024– 31.12.2026 r.
Całkowita wartość projektu: 10 319 449,93 zł
Kwota dofinansowania z UE: 8 771 532,44 zł
Cel projektu:
W ramach projektu na terenie województwa kujawsko-pomorskiego powstanie zintegrowany system działań wspierających dzieci i młodzież, objętych na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opieką, kuratelą lub nadzorem wynikającym z ograniczenia władzy rodzicielskiej oraz wobec których zastosowano środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i dopuszczania się przez nich czynów karalnych. Projekt będzie miał na celu poprawę dostępu do usług wsparcia dla dzieci i młodzieży mających problemy w zakresie prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Tym samym umożliwi się nieletnim lepsze, zgodne z normami funkcjonowanie w przyszłości. Planowane działania przyczynią się do zwiększania równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług.
Projekt jest zgodny z Celem szczegółowym 4(k). Celem projektu jest wzrost aktywności dzieci i młodzieży mających trudności w funkcjonowaniu społecznym poprzez zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług, w tym usług dla dzieci i młodzieży w niekorzystnej sytuacji oraz ich rodzin.
Uczestnicy projektu:
Dzieci, młodzież i młodzi dorośli wymagający wsparcia, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z niepełno sprawnościami, i ich otoczenie, w tym:
- małoletni objęci na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opieką, kuratelą lub nadzorem wynikającym z ograniczenia władzy rodzicielskiej (sprawy sądowe oznaczone sygnaturą „opm”);
- osoby nieletnie, wobec których zastosowane środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich oraz dopuszczania się przez nich czynów karalnych zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2022 roku o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022 poz. 1700), w tym osób objętych kuratelą, upomnieniem, zobowiązaniem do określonego postępowania, nadzorem odpowiedzialnym rodzica itp.;
- otoczenie ww. nieletnich i małoletnich, w tym rodzice/opiekunowie prawni, korzystający z usług wsparcia rodziny w ramach projektu;
- pracownicy innych podmiotów działających na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Oferowane formy wsparcia:
W ramach projektu planuje się utworzenie Młodzieżowych Centrów (dalej: MC) stanowiących miejsca skupienia dzieci i młodzieży w środowisku, w tym miejsca świadczenia konsultacji specjalistycznych, poradnictwa, zajęć animacyjnych, kompensacyjnych, edukacyjnych (min. 10 miejsc na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego). W centrach tych z usług wsparcia skorzystać będą mogli także rodzice/opiekunowie prawni. Na potrzeby funkcjonowania centrów wynajęte/użyczone zostaną lokale zlokalizowane na terenie województwa. Dla uczestników wsparcia zapewniany będzie catering, konieczne będzie także zapewnianie artykułów zużywalnych.
W każdym MC ze wsparcia korzystać będzie do 15 osób (dzieci i młodzież). Dodatkowo, z uwagi na udział w projekcie małoletnich objętych na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opieką, kuratelą lub nadzorem wynikającym z ograniczenia władzy rodzicielskiej (sprawy sądowe oznaczone sygnaturą „opm”), ze wsparcia w MC w postaci poradnictwa i/lub terapii korzystać będą mogły także rodziny (średnio 3 rodziców/opiekunów w każdym MC).
Uczestnicy otrzymają wsparcie indywidualne i grupowe prowadzące do kompleksowej aktywizacji społeczno-zawodowej poprzez zapoznanie z alternatywnymi formami spędzania czasu wolnego, organizację zajęć sportowych, działania terapeutyczne oraz działania wzmacniające kompetencje społeczne i edukacyjno-zawodowe, a także poprzez wsparcie skierowane do ich otoczenia. Wśród oferowanych form wsparcia znajdą się:
- Prowadzenie Młodzieżowych Centrów, skupiających młodzież objętych środkiem wychowawczym bądź opieką, kuratelą lub nadzorem.
- Profilaktyka zaburzeń w sferze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży:
- konsultacje specjalistyczne, w tym poradnictwo psychologiczne i/lub psychiatryczne,
- organizacja zajęć terapeutycznych, w tym także terapii z profilaktyką uzależnień, terapii z profilaktyką zaburzeń odżywiania,
- konferencje/seminaria świadomościowe w obszarze zdrowia psychicznego dla młodzieży i ich rodzin.
- Zajęcia podnoszące kompetencje młodzieży w zakresie prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie:
- zajęcia umożliwiające rozwój kompetencji społecznych, w tym umiejętności uczenia się przez całe życie, akceptacji odmienności i wielokulturowości, poszanowania osób z niepełnosprawnościami, zajęcia umożliwiające rozwój kompetencji poznawczych, w tym nauka odpowiedzialnego podejmowania decyzji i zarządzania emocjami,
- zajęcia umożliwiające rozwój kompetencji związanych z informacją i wiedzą, w tym biegłość w obsłudze nowych mediów, weryfikacja treści z sieci, przeciążenia informacyjne, komunikacja bez przemocy,
- zajęcia polegające na treningu usamodzielnienia, w tym: trening gospodarowania budżetem domowym, trening porządku i higieny, trening załatwiania spraw urzędowych, trening umiejętności poszukiwania pracy, trening kulinarny połączony z zajęciami z zasadami zdrowego odżywiania,
- zajęcia o charakterze wspierania potencjałów (zainteresowań, talentów, umiejętności, predyspozycji, w tym zajęcia artystyczne),
- zajęcia edukacyjne: językowe, humanistyczne, matematyczno-przyrodnicze, kursy szybkiego czytania,
- zajęcia z zakresu aktywizacji zawodowej, w tym m.in. doradztwo zawodowe, kursy/szkolenia zawodowe, zakup zużywalnych materiałów do zajęć.
- Inne formy pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej, np.:
- zajęcia promujące kulturę fizyczną i zdrową rywalizację, w tym zajęcia sportowe, takie jak gimnastyka i piłka nożna,
- alternatywne formy socjoterapeutyczne realizowane w formie pracy grupowej: psychodrama, socjodrama, dogoterapia,
- wyjścia/ wyjazdy w ramach zajęć profilaktyczno-wychowawczych, np. kino, teatr, park linowy, zajęcia survivalowe,
- młodzieżowe obozy profilaktyczno-terapeutyczne z elementami survivalu;
- wydarzenia o charakterze kulturalno-rekreacyjnym, umożliwiającym integrację dzieci i młodzieży, prowadzące do włączenia społecznego poprzez obserwację pozytywnych wzorców zachowań, w tym działania prowadzące do otwarcia się Młodzieżowych Centrów na środowisko, m.in. eventy o charakterze sportowym i kulturalnym,
- indywidualne alternatywne formy spędzania czasu wolnego,
- wolontariat,
- wsparcie Animatora w zakresie postępów resocjalizacyjno-wychowawczych, postępów w obszarze prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie oraz w zakresie merytorycznej organizacji zajęć realizowanych przy współudziale środowiska i instytucji zewnętrznych.
- Usługi wsparcia rodziny:
- poradnictwo pedagogiczne i psychologiczne dla rodzin wraz z realizacją terapii rodzinnych,
- poradnictwo prawne dla rodzin,
- pikniki wielopokoleniowe integrujące rodziny i lokalne społeczeństwo oraz zacieśniające więzi,
- wsparcie specjalisty ds. profilaktyki społecznej.
- Wsparcie kadr świadczących usługi na rzecz dzieci i młodzieży:
- szkolenia dla kadry pracującej z młodzieżą ( w tym mediacja rodzinna, animacja lokalna itp.): m.in. kuratorów, pedagogów, animatorów, celem przygotowania specjalistów świadczących usługi społeczne dla dzieci i młodzieży,
- konferencje/seminaria świadomościowe, zwłaszcza w obszarze zagrożeń problemów wychowawczych i rodzinnych, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia psychicznego młodzieży.
Rezultaty:
Liczba osób objętych usługami w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej: 540
Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej istniejących po zakończeniu projektu: 80
Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 70
Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie: 10
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
- Szczegóły
- Odsłony: 6935
- Szczegóły
- Odsłony: 992
Tytuł projektu: Wykluczenie – nie ma MOWy! 2 – etap I
Beneficjent projektu:
Województwo Kujawsko-Pomorskie / Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu
Partnerzy projektu:
- Powiat Inowrocławski
- Gmina Miasto Włocławek
- Powiat Nakielski
- Powiat Mogileński
- Fundacja Aktywizacji i Integracji
Realizatorzy z ramienia Partnerów:
- Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy dla Dziewcząt im. Polskich Olimpijczyków w Kruszwicy
- Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy we Włocławku
- Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy im. Ireny Sendlerowej w Samostrzelu
- Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy dla Chłopców w Strzelnie
- Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Szerzawach
- Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy dla Chłopców w Bielicach
- Fundacja Aktywizacji i Integracji
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (dalej: FEdKP), Oś priorytetowa Priorytet 08 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 08.25 Usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.
Okres realizacji projektu: 01.09.2023– 31.12.2026 r.
Całkowita wartość projektu: 8 632 216,03 zł
Kwota dofinansowania z UE: 7 337 383,62 zł
Cel projektu:
W ramach projektu powstanie zintegrowany system działań wspierających dzieci i młodzież, przebywających obecnie w placówkach o charakterze wychowawczym, resocjalizacyjnym i socjoterapeutycznym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Projekt będzie miał na celu poprawę dostępu do usług wsparcia dla dzieci i młodzieży mających problemy w zakresie prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Tym samym umożliwi się nieletnim lepsze, zgodne z normami funkcjonowanie w przyszłości. Ponadto projekt nakierowany będzie na deinstytucjonalizację procesów resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych poprzez prowadzenie działań zmierzających do usamodzielnienia wychowanków i umożliwienia im prawidłowego funkcjonowania poza placówką zamkniętą. Działania te przyczynią się do zwiększania równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług.
Uczestnicy projektu:
Dzieci, młodzież i młodzi dorośli wymagający wsparcia, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnościami i ich otoczenie, w tym:
- osoby nieletnie, wobec których zastosowano środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i dopuszczaniu się przez nich czynów karalnych zdefiniowane na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2022 r. poz. 1700), w tym osoby przebywające w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
- osoby nieletnie przebywające w młodzieżowych ośrodkach Socjoterapii,
- pracownicy innych podmiotów działających na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Oferowane formy wsparcia:
Uczestnicy otrzymają wsparcie indywidualne i grupowe, mające wzbogacić proces
resocjalizacyjny, przygotować do pełnienia dalszych ról społecznych, nakierowane na pomoc w usamodzielnianiu dzieci i młodzieży.
Wśród oferowanych form wsparcia znajdą się m.in.:
- Profilaktyka zaburzeń w sferze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży przebywających w placówkach zamkniętych:
- konsultacje specjalistyczne, w tym poradnictwo psychologiczne i psychiatryczne
- organizacja zajęć terapeutycznych, w tym także terapii z profilaktyką uzależnień, terapii z profilaktyką zaburzeń odżywiania.
- Zajęcia podnoszące kompetencje młodzieży przebywającej w placówkach zamkniętych w zakresie usamodzielnienia i prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie:
- zajęcia polegające na treningu usamodzielnienia, w tym: trening gospodarowania budżetem domowym, trening porządku i higieny, trening załatwiania spraw urzędowych, trening umiejętności poszukiwania pracy, trening kulinarny,
- zajęcia z zakresu aktywizacji zawodowej, w tym udział w targach pracy, wizytach zawodoznawczych, zajęciach o charakterze zawodowym, opcjonalnie w kursach zawodowych,
- zajęcia z zakresu edukacji seksualnej z elementami przygotowania do rodzicielstwa.
- Inne formy pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej, np.:
- resocjalizacja nieletnich przez sport: zajęcia promujące kulturę fizyczną i zdrową rywalizację, w tym zajęcia sportowe: gimnastyka, piłka nożna
- wyjścia/ wyjazdy w ramach zajęć profilaktyczno-wychowawczych, np. kino, teatr, basen
- młodzieżowe obozy resocjalizacyjno-terapeutyczne.
- Wsparcie w zakresie usamodzielniania osób opuszczających placówki całodobowe:
- utworzenie mieszkań treningowych dla osób opuszczających placówki całodobowe (Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze, Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii) w tym najem lokali, ponoszenie opłat za media oraz zakup sprzętu i wyposażenia (przy założeniu częściowej partycypacji w czynszu osób usamodzielnianych),
- wsparcie opiekunów/asystentów usamodzielniania,
- realizacja indywidualnego programu usamodzielnienia.
- Wsparcie kadr świadczących usługi na rzecz dzieci i młodzieży:
- organizacja szkoleń specjalistycznych dla kadr placówek całodobowych (w tym m.in. asystentura, profilaktyka uzależnień, usamodzielnienie itd.), w tym pracowników młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, celem przygotowania specjalistów świadczących usługi społeczne dla dzieci i młodzieży przygotowujących się do opuszczenia form instytucjonalnych oraz będących „na granicy” umieszczenia w placówce;
- organizacja konferencji/seminariów świadomościowych, zwłaszcza w obszarze możliwych form resocjalizacyjno – socjoterapeutyczno – wychowawczych zgodnych z ideą deinstytucjonalizacji oraz w obszarze innowacyjnych metod pracy z wychowankiem.
Rezultaty:
Liczba osób objętych usługami w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej: 400
Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej istniejących po zakończeniu projektu: 32
Liczba utworzonych miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej: 6
Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu: 180
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
- Szczegóły
- Odsłony: 1173
Gala - Pracownik socjalny Pomorza i Kujaw 2023
VIII Kujawsko-Pomorskie Forum Polityki Społecznej
- Szczegóły
- Odsłony: 1450
Zagrożenia w sieci. Jak chronić dzieci i młodzież? - dr Aleksandra Piotrowska, psycholog
Jak sobie radzić z emocjami dzieci i młodzieży? - Angelika Kalinowska, pedagog, psycholog, socjoterapeutka, specjalista w projekcie RWC3
Zaburzenia odżywiania. Jak rozpoznać objawy? Angelika Kalinowska, pedagog, psycholog, socjoterapeutka, specjalista w projekcie RWC3
Depresja nastolatka. Kiedy i jak reagować? - dr Agata Cichoń-Chojnacka, psychiatra
Konflikt rówieśniczy - Irena Paczkowska, mediator, specjalista w projekcie RWC3
- Szczegóły
- Odsłony: 1677
Tytuł projektu: Kujawsko-pomorskie wsparcie dla Ukrainy
Beneficjenci projektu:
- Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu
- Gmina Miasta Toruń
- Fundacja na rzecz deinstytucjonalizacji opieki medycznej "TWÓJ DOM"
- Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
- Europejskie Centrum Współpracy Młodzieży
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014 – 2020, Oś priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.3 Rozwój usług zdrowotnych i społecznych , Poddziałanie 9.3.2 Rozwój usług społecznych .
Okres realizacji projektu: 1.01.2023 – 31.12.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 17 464 586,99 zł
Kwota dofinansowania: 14 844 800,99 zł
Cel projektu: Pomoc obywatelom Ukrainy, którzy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy przybyli do Polski, w tym osoby starsze, matki z dziećmi, osoby z niepełnosprawnością oraz otoczenie tych osób poprzez zwiększenie liczby miejsc świadczonych usług społecznych dla 331 obywateli Ukrainy przy wykorzystaniu usługi mieszkaniowej, opiekuńczej, aktywizacyjnej oraz animacyjnej na terytorium Województwa Kujawsko-pomorskiego, w okresie 01.01.2023 – 31.12.2023r.
Uczestnicy projektu:
- osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
- otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne dla wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym), w tym osoby pełniące obowiązki opiekuńcze
- osoby uciekające z terenu Ukrainy w związku z atakiem Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, które przybyły legalnie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej od dnia 24.02.2022r.
Oferowane formy wsparcia:
- Utworzenie 10 mieszkań wspomaganych dla obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z konfliktem zbrojnym na ich terytorium. W ramach wsparcia planuje się pakiet usług społecznych, w tym: zajęcia aktywizujące, gospodarowanie budżetem domowym, trening motywujący, zajęcia z umiejętności życiowych, załatwianie spraw urzędowych, efektywne zarządzanie czasem, poradnictwo prawne, wsparcie językowe), wsparcie w postaci doradztwa zawodowego czy kursów zawodowych.
- Utworzenie dwóch dziennych Punktów jeden na terenie Miasta Torunia oraz jeden na terenie Miasta Inowrocławia zapewniających wsparcie dla uchodźców z Ukrainy. Z usług oferowanych przez dzienne Punkty skorzysta 30 osób (po 15 osób w każdej z utworzonych lokalizacji). W Punktach tych świadczone będą usługi opiekuńcze uczestnikom wymagającym, ze względu na stan zdrowia, zabiegów pielęgnacyjnych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych.
- Utworzenie dwóch punktów, po jednym w Toruniu i Bydgoszczy zapewniających wsparcie dla uchodźców z Ukrainy w zakresie świadczenia usług wspierających aktywizację społeczno-zawodową. Z usług oferowanych przez Punkty skorzysta 200 beneficjentów (po 100 w każdym z punktów). Uczestnicy projektu otrzymają wsparcie w zakresie:
- poradnictwa prawnego oraz psychologicznego;
- bezpłatnych zajęć z języka polskiego;
- zakupu materiałów niezbędnych do zajęć;
- tłumaczenia;
- pomocy w kontaktach z instytucjami publicznymi, jak i prywatnymi (np. zakładanie konta bankowego, nabywanie nieruchomości, spełnianie obowiązków obywatelskich, korzystania z transportu publicznego lub uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami, korzystanie z oferty pomocowej (m.in. socjalnej i mieszkaniowej), edukacyjnej, rozwojowej oraz rozrywkowo-kulturalnej.
- W Punkcie opieki dla osób z niepełnosprawnościami z Ukrainy, który mieści się przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie 27/29 w Toruniu podopieczni uzyskają wsparcie w zakresie:
- zapewnienie usługi całodziennego wyżywienia;
- zapewnienie codziennego zakwaterowania (w tym koszty eksploatacyjne budynków, usługa sprzątania, usługa konserwacji i napraw, usługa pralnicza);
- zapewnienie usługi transportowej;
- zapewnienie usługi tłumacza j. ukraińskiego;
- zapewnienie usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
- zapewnienie usług terapeutycznych.
- Szczegóły
- Odsłony: 2152
O Centrach Usług Społecznych
Zgodnie ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz.U. 2019 poz. 1818), to nowa jednostka organizacyjna gminy i nowa instytucja lokalnej polityki społecznej, która będzie służyć rozwojowi i integracji usług społecznych organizowanych i świadczonych na poziomie lokalnym. Docelowo CUS-y mają stanowić miejsca, w których nastąpi pełna koordynacja usług społecznych w jednym miejscu, z myślą o wszystkich mieszkańcach gminy. Centra usług społecznych będą także źródłem kompletnych informacji o usługach społecznych.
Centra usług społecznych - to nowe jednostki organizacyjne gmin i instytucje lokalnej polityki społecznej. Są to miejsca, w których są dostępne usługi społeczne z różnych systemów: pomocy społecznej, polityki rodzinnej, promocji i ochrony zdrowia, kultury, edukacji publicznej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych.
Usługi są świadczone przez różnych wykonawców, wśród których są zarówno jednostki samorządowe, jak i lokalni przedsiębiorcy, podmioty ekonomii społecznej i organizacje pozarządowe.
Centra usług społecznych:
- zapewniają możliwość uzyskania różnych usług społecznych w jednym miejscu – bez potrzeby chodzenia do urzędu gminy, ośrodka pomocy społecznej czy innej jednostki
- zapewniają dopasowanie oferty usług społecznych do realnych potrzeb społeczności lokalnych i dostarczenie ich w sposób skoordynowany
- przyczyniają się do skutecznego i efektywnego dostarczania usług społecznych mieszkańcom gmin w takiej skali i formie, w jakiej tego potrzebują
Usługi społeczne oferowane przez centra usług społecznych są kierowane zarówno do ogółu mieszkańców gminy jak i do grup społecznych o szczególnych potrzebach, np. osób z niepełnosprawnościami, osób starszych czy rodzin wielodzietnych.
- CUS działające na obszarze jednej gminy, powstałe przez przekształcenie ośrodka pomocy społecznej.
- CUS działające na obszarze dwóch lub więcej gmin, powstałe na podstawie porozumienia gmin, funkcjonujące obok OPS jako odrębna jednostka organizacyjna gminy.
- CUS działające na obszarze gminy powyżej 100 tys. mieszkańców, powstałe przez utworzenie w mieście nowej jednostki organizacyjnej, odrębnej w stosunku do funkcjonującego w tym mieście OPS.
- CUS działające w miastach na prawach powiatu (z wyłączeniem miast wojewódzkich), powstałe przez przekształcenie MOPR (miejskiego ośrodka pomocy rodzinie – placówki wsparcia łączącej zadania ośrodka pomocy społecznej i powiatowego centrum pomocy rodzinie).
- Stanowisko dyrektora centrum.
- Zespół do spraw organizowania usług społecznych (w skład zespołu wchodzą organizator usług społecznych oraz koordynatorzy indywidualnych planów usług społecznych w liczbie dostosowanej do potrzeb wynikających z uwarunkowań lokalnych).
- Zespół do spraw realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej (organizator pomocy społecznej, specjaliści z zakresu pracy socjalnej, pracy z rodziną oraz inni specjaliści realizujący zadania z zakresu pomocy społecznej, w tym w zakresie integracji społecznej). W ramach zespołu może zostać wyodrębniona komórka realizująca zadania z zakresu pracy socjalnej. W ramach zespołu centrum zatrudnia pracowników socjalnych.
- Stanowisko organizatora społeczności lokalnej.
Wymogi kadrowe oraz zakres szkoleń kadry określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2020 r. w sprawie szkoleń dla pracowników centrum usług społecznych.
Zakresy tematyczne Szkolenie CUS
- Zarządzanie i organizacja usług społecznych Szkolenie CUS
- Opracowywanie i realizacja indywidualnych planów usług społecznych Szkolenie CUS
- Organizacja społeczności lokalnej
Witryny:
Publikacje :
- Centrum usług społecznych: od koncepcji do wdrożenia przepisów ustawy. Redakcja naukowa Marek Rymsza
- Ryszard Szarfenberg - Polityka społeczna i usługi społeczne
- Ryszard Szarfenberg - Standaryzacja usług społecznych
- Mirosław Grewiński i Bogdan Skrzypek (red.) - Środowiskowe usługi społeczne - nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej
- Andrzej Klimczuk - Modele wielosektorowej polityki społecznej wobec ludzi starych i starości w kontekście zmiany technologicznej
- Norbert G. Pikuła, Mirosław Grewiński, Ewelina Zdebska, Wojciech Glac - Wyzwania dla polityki społecznej w kontekście pandemii koronawirusa
- Mirosław Grewiński - Usługi społeczne i socjalne jako wspólny obszar polityki i ekonomii społecznej
- Mirosław Grewiński - Ekspertyza "Ramowy Model organizowania społeczności lokalnej/środowiskowej pracy socjalnej jako usługa społeczna"
- Arkadiusz Durasiewicz, Tomasz Barszczewski - Dylematy usług społecznych
- Mirosław Grewiński, Joanna Lizut - Pomoc społeczna jako realizator efektywnych usług socjalnych
- Deinstytucjonalizacja w polityce społecznej szanse i zagrodzenia. Redakcja naukowa Mirosław Grewiński Joanna Lizut
- Wiadomości Społeczne Pismo Polskiego Towarzystwa Polityki Społecznej Nr 1(24) 2021
- Model współpracy instytucji zatrudnienia socjalnego z innymi podmiotami realizującymi usługi społeczne. PODRĘCZNIK
- Zatrudnienie socjalne a rozwój usług społecznych w Polsce
- ABC utworzenia i realizacja zadań CUS
- Dlaczego centrum usług społecznych [pdf, 377KB]
- Diagnoza potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych [pdf, 441KB]
- Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych [pdf,457KB]
- Współpraca międzysektorowa w ramach centrum usług społecznych [pdf, 443KB]
- Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych [pdf, 314KB]
- Przekształcenie Ośrodka Pomocy Społecznej w centrum usług społecznych [pdf, 550KB]
- Interpretacje dotyczące funkcjonowania centrów usług społecznych [pdf, 694KB]
- Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szkoleń dla pracowników centrum usług społecznych [pdf, 177KB]
- USTAWA z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych [pdf, 312KB]
- Szczegóły
- Odsłony: 1785
ZAŁOŻENIA DOTYCZĄCE UZGODNIEŃ KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA CENTRÓW USŁUG SPOŁECZNYCH
- PRZYJĘCIE PRZEZ KOMITET MONITORUJĄCY PROGRAM FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA KUJAW I POMORZA NA LATA 2021-2027 KRYTERIÓW DOTYCZĄCYCH KONKURSU NA POWSTAWANIE I FUNKCJONOWANIE CENTRÓW USŁUG SPOŁECZNYCH (CUS)
- POINFORMOWANIE WSZYTSKICH GMIN/OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ (OPS) O PLANOWANYM KONKURSIE
- Przekazanie informacji o:
- planowanym terminie naboru wniosków kryteriach wyboru wniosków
- konieczności uzgodnienia z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Toruniu (ROPS) koncepcji funkcjonowania CUS
- możliwości skorzystania z doradztwa ROPS w zakresie przygotowania koncepcji
- planowanym terminie naboru wniosków kryteriach wyboru wniosków
- Pismo do Gmin/ OPS oraz informacja na stronie internetowej ROPS
- Spotkanie informacyjne dla gmin/ OPS planujących udział w konkursie
- Przekazanie informacji o:
- ROZPOCZĘCIE PROCESU UZGODNIEŃ KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA CUS
- Gminy/ OPS przedkładają do ROPS wypracowaną koncepcję funkcjonowania CUS (minimalne wymogi dotyczące składanych koncepcji znajdują się w załączeniu)
- Pracownicy ROPS weryfikują koncepcję zgodnie z wymaganymi ramami
- Po zakończeniu procesu weryfikacji i uzgodnień gmina/ OPS otrzymuje informację o uzgodnieniu/ akceptacji złożonej koncepcji
- Po zakończeniu procesu (w terminie 2 dni od zakończenia naboru wniosków w ramach konkursu) ROPS przygotowuje listę uzgodnionych koncepcji funkcjonowania CUS i umieszcza ją na stronieinternetowej rops.torun.pl oraz przekazuje ją do Departamentu Wdrażania RPO Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego
- Gminy/ OPS przedkładają do ROPS wypracowaną koncepcję funkcjonowania CUS (minimalne wymogi dotyczące składanych koncepcji znajdują się w załączeniu)
- Szczegóły
- Odsłony: 2121
Z przyjemnością informujemy, że w środę 25 maja 2023 roku Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego uchwałą nr 21/1000/23 przyjął Regionalny plan rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2023-2024.
Do pobrania:
Strona 2 z 13