Wakacje to intensywny czas dla Młodzieżowych Centrów prowadzonych w ramach projektu „Trampolina 4  - etap I”. Spora liczba ciekawych wydarzeń profilaktyczno-wychowawczych, dostosowanych do zainteresowań młodych ludzi, zapewnia dużą frekwencję uczestników projektu, pozwalając im na aktywne i kreatywne spędzanie wolnego czasu. W miarę zbliżania się nowego roku szkolnego do oferty MC dochodzi jednak coraz więcej zajęć edukacyjnych.

Biorąc pod uwagę mnogość i różnorodność wydarzeń, wrzesień zapowiada się zatem nie mniej atrakcyjnie.

W ramach projektu pn. „Trampolin 4 – etap” na terenie województwa kujawsko-pomorskiego odbywa się szereg zajęć wspierających dzieci i młodzież, objętych na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu opieką, kuratelą lub nadzorem wynikającym z ograniczenia władzy rodzicielskiej oraz wobec których zastosowano środki przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i dopuszczania się przez nich czynów karalnych.

 

Wszystkie zajęcia ukierunkowane są na rozwój kompetencji społecznych i poznawczych. Wakacyjna aura ze sprzyjającymi warunkami pogodowymi wykorzystywana jest przez Wychowawców, aby odciągnąć młodzież od siedzącego trybu życia oraz od przebywania w wirtualnym świecie na rzecz aktywności w terenie – w bliższym lub dalszym sąsiedztwie Młodzieżowego Centrum.  W ramach zajęć profilaktyczno-wychowawczych dzieci i młodzież korzystają zatem m. in. z parków linowych, trampolin, gry w paintball oraz minigolfa, ze ścianki wspinaczkowej, wychodzą na basen. Odbywają się wycieczki rowerowe, spływy kajakowe, wykorzystywane są rowerki wodne. Dzieci odpoczywają na łonie przyrody podczas grzybobrania, spędzają czas nad jeziorem, grając w przeróżne gry zespołowe, piknikują. Jest również czas, aby odwiedzić galerie sztuki, Planetarium w Toruniu, Muzeum Fajansu Włocławskiego, Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy oraz inne instytucje prywatne i  publiczne z terenu województwa.

 

Dzieci uczą się, że można spędzać atrakcyjnie czas, integrują się, relaksują. Dobre terapeutyczne działanie mają na nich spotkania ze zwierzętami – w ramach zajęć są zatem organizowane spotkania z końmi bądź alpakami. Karmienie, głaskanie zwierząt, sam kontakt z pogodnie usposobionymi zwierzętami wpływa na poczucie bezpieczeństwa, wywołuje w młodych uczestnikach projektu wiele dobrych emocji.

 

Stacjonarnie, jako nowa propozycja Młodzieżowych Centrów w ramach projektu „Trampolina 4 – etap I”, pojawiły się zajęcia edukacyjne dotyczące kształcenia umiejętności szybkiego czytania. Zdolność szybkiego zapoznawania się z tekstem w zamierzeniu organizatorów ma wpłynąć na lepsze zapamiętywanie i sprawniejsze opanowywanie szkolnego materiału, co z kolei powinno mieć odzwierciedlenie w wynikach w nauce. W związku ze zbliżającym się rozpoczęciem roku szkolnego tego typu ćwiczenia będą szczególnie ważne, podobnie jak zajęcia wyrównawcze, dotyczące trzech obszarów: humanistycznego, językowego oraz matematyczno-przyrodniczego, które mają na celu wspomóc proces edukacji szkolnej, przygotowanie się do klasówek oraz sprawdzianów wiedzy z większej partii materiału.

 

Wraz z nowym rokiem szkolnym do oferty Młodzieżowych Centrów wejdą także zajęcia dotyczące zdrowego odżywiania połączone z treningiem kulinarnym. Mają na celu nauczyć zdrowych nawyków żywieniowych, przekazać praktyczną wiedzę o wpływie dobrej, zbilansowanej diety na funkcje poznawcze oraz stan psychiczny człowieka. 

 

Wejście w nowe obowiązki szkolne będzie łagodniejsze dzięki weekendowemu obozowi profilaktyczno-wychowawczemu, który planowany jest w połowie września. Zaproponowane w trakcie obozu zajęcia mają mieć charakter edukacyjny, wychowawczy i terapeutyczny. Program obozu będzie zawierał między innymi zajęcia survivalowe oraz integracyjne, np. grę w kręgle, bilard, podchody, wspólne ognisko i dyskotekę. We wrześniu odbędzie się także wydarzenie kulturalno-edukacyjne, tzw. Dzień Sportu, będący okazją do spotkania z ludźmi kultury i sportu, do wzięcia udziału w sportowej rywalizacji, a także do poznania atrakcyjnych form rekreacji.

 

Sukcesywnie w kolejnych tygodniach dochodzić będą nowe formy wsparcia, kontynuowane będą także zajęcia zaplanowane przez wychowawców w ramach ich działań prowadzonych w Młodzieżowych Centrach.

 

 

Projekt "Trampolina 4 - etap I" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027, Priorytet 8 Fundusze europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 08.25 Usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.

Galeria zdjęć:

 

 

#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie