Tytuł projektu: Trampolina 2

Beneficjenci projektu:

  • Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu
  • Stowarzyszenie Wsparcia Społecznego „Aditus”

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014 – 2020, Oś priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.2 Włączenie społeczne, Poddziałanie 9.2.2 Aktywne włączenie młodzieży objętej sądowym środkiem wychowawczym lub poprawczym.

Okres realizacji projektu: 1.09.2018 – 31.08.2020 r.

Całkowita wartość projektu: 7 700 751,31 zł

Kwota dofinansowania: 7 315 713,74 zł                   

Cel projektu: Wzrost aktywności społecznej, edukacyjnej i zawodowej oraz zwiększenie zdolności funkcjonowania w społeczeństwie młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym tj. 400 osób objętych sądowym środkiem wychowawczym, a także wzrost umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju młodzieży u 120 osób z otoczenia młodzieży objętej projektem, z terenu województwa kujawsko-pomorskiego, w okresie od 01.09.2018 r. do 31.08.2020 r.

Uczestnicy projektu: młodzież zamieszkała lub ucząca się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, wobec której zastosowano sądowy środek wychowawczy, np. nadzór kuratora oraz otoczenie młodzieży tj. rodzice lub opiekunowie prawni, a także inne osoby z najbliższego środowiska osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem.

Oferowane formy wsparcia:

Uczestnicy otrzymają wsparcie indywidualne i grupowe prowadzące do kompleksowej aktywizacji społeczno-zawodowej poprzez zapoznanie z alternatywnymi formami spędzania czasu wolnego, organizację zajęć sportowych, działania terapeutyczne, psychologiczne oraz działania wzmacniające kompetencje edukacyjno-zawodowe, a także poprzez wsparcie skierowane do ich otoczenia.

Wśród oferowanych form wsparcia znajdą się m.in.:

  • opieka wykwalifikowanej kadry specjalistów, tj. wychowawców i specjalistów ds. resocjalizacji;
  • zajęcia profilaktyczno-wychowawcze mające na celu zapoznanie z alternatywnymi formami spędzania czasu wolnego na terenie województwa kujawsko-pomorskiego: m.in. wyjścia do filharmonii, opery, kina, teatru, lokalnych ośrodków kultury;
  • warsztaty informatyczno-medialne;
  • organizacja zajęć sportowych;
  • organizacja zajęć z zakresu artterapii;
  • obozy resocjalizacyjno-terapeutyczne;
  • spotkania z psychologiem, socjoterapeutą, doradcą zawodowym i edukatorami;
  • kursy, szkolenia zawodowe oraz staże;
  • poradnictwo pedagogiczne dla otoczenia;
  • wyjazdy edukacyjne wzmacniające więzi i relacje między rodzicami i dziećmi.

Dzięki wykorzystaniu infrastruktury województwa kujawsko-pomorskiego prowadzonych będzie 20 Młodzieżowych Centrów skupiających młodzież objętą sądowym środkiem wychowawczym.

Efekty:

  • wsparcie dla 430 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
  • 5 osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie
  • 200 osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych
  • uzyskanie kwalifikacji zawodowych po opuszczeniu programu przez 17 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
  • uzyskanie kompetencji zawodowych przez 24 osoby po zakończeniu udziału w projekcie
  • 20 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym aktywnie poszukujących pracy po zakończeniu udziału w projekcie
  • podjęcie zatrudnienia po opuszczeniu programu przez 20 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
  • objęcie wsparciem 199 rodziców oraz opiekunów prawnych uczestników projektu
  • utworzenie Indywidualnych Planów Działania lub Indywidualnych Planów Resocjalizacyjnych dla 559 osób
  • 23 podmioty objęte wsparciem w zakresie zwalczania lub przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19

 

Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na działania związane z pandemią COVID-19:  19 665,00 zł

 

 

WYKAZ PODMIOTÓW, KTÓRE UZYSKAŁY ZGODĘ MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ NA PROWADZENIE SZKOLEŃ Z ZAKRESU SPECJALIZACJI W ZAWODZIE PRACOWNIK SOCJALNY

- zgody wydane na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r.  poz. 182 z późn. zm.) i  rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z dnia 8 maja 2012 r. poz. 486)

 

Do pobrania:

Wykaz podmiotów szkolących, które otrzymały zgodę Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na prowadzenie I i II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny

 

Informacja dodatkowa:

Miejsce odbywania się szkolenia z zakresu I i II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny       

Zgodnie z § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z dnia 8 maja 2012 r. poz. 486), podmioty prowadzące szkolenia zobowiązane są między innymi do zapewnienia odpowiednich warunków lokalowych do prowadzenia zajęć, w tym sal wykładowych, ćwiczeniowych i warsztatowych dostosowanych do liczby uczestników i formy zajęć. Podmioty prowadzące szkolenia powinny również zapewnić odpowiednie zaplecze sanitarne i dostęp do biblioteki. 

Dokumentacja potwierdzająca w/w wymagania, zgodnie z zapisem § 22 ust. 1 pkt 7 w/w rozporządzenia, musi być dołączona do wniosku o wydanie zgody złożonego do Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Na podstawie analizy tej dokumentacji i programu szkolenia Minister podejmuje decyzję o wydaniu zgody na prowadzenie szkoleń.

Wobec powyższego podmiot uprawniony może prowadzić szkolenie tylko i wyłącznie w warunkach lokalowych opisanych i przedstawionych w złożonym do Ministra wniosku, na podstawie którego otrzymał zgodę na prowadzenie szkolenia z zakresu I lub II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny.

Każda zmiana warunków lokalowych opisanych we wniosku i programie wymaga akceptacji Ministra. Każda zmiana kadry dydaktycznej i konsultantów prac dyplomowych w ramach szkoleń również wymaga akceptacji Ministra (§ 22 ust. 2 w/w rozporządzenia).

Informacje pochodzą ze strony MRPiPS  [stan na 11.12.2018r]

 

Zgodnie z art. 118 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930 z poźn. zm.) przeprowadzanie postępowania w zakresie nadawania stopni specjalizacji zawodowej oraz egzaminu dla pracowników socjalnych, ubiegających się o I stopień specjalizacji zawodowej należy do zadań Regionalnej Komisji Egzaminacyjnej ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych.

Zgodnie z zapisem § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej  z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z 2012 r. poz. 486) do egzaminu na I stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny RKE dopuszcza pracownika socjalnego, który ukończył szkolenie w terminie nie dłuższym niż 3 lata wstecz od dnia złożenia wniosku o dopuszczenie do egzaminu na I stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny oraz co najmniej 30 dni przed terminem egzaminu przedłożył wymagane dokumenty.

 

WARUNKI UZYSKANIA I STOPNIA SPECJALIZACJI W ZAWODZIE PRACOWNIK SOCJALNY

 

Warunkiem uzyskania I stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny jest:

  1. posiadanie uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, uzyskanego na podstawie przepisów ustawy lub art. 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 48, poz. 320), lub posiadanie decyzji o uznaniu kwalifikacji w zawodzie regulowanym pracownika socjalnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63, poz. 394);
  2. posiadanie co najmniej 2-letniego stażu w zawodzie pracownika socjalnego;
  3. ukończenie szkolenia z zakresu I stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny;
  4. zdanie egzaminu przed regionalną komisją.

 

Warunkiem przystąpienia do szkolenia jest spełnianie wymagań określonych w pkt 1 i 2.

 

OPIS EGZAMINU

Egzamin odbywa się w formie ustnej i obejmuje zagadnienia określone w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej  z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z 2012 r. poz. 486).

Zagadnienia egzaminacyjne i zestawy pytań przygotowuje RKE. Osoba przystępująca do egzaminu losuje samodzielnie 1 zestaw, który składa się z 3 pytań.

Osoby, które w dniu składania wniosku o dopuszczenie do egzaminu nie spełnią wszystkich określonych w w/w rozporządzeniu wymagań, nie będą mogły przystąpić do egzaminu na I stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny.

 

WYKAZ DOKUMENTÓW

Regionalna Komisja Egzaminacyjna ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych w województwie kujawsko-pomorskim określiła wykaz następujących dokumentów niezbędnych do złożenia przez osoby przystępujące do egzaminu na I stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny:

  1. imienny wniosek o dopuszczenie do egzaminu na I stopień specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego, według wzoru podanego w Załączniku nr 1 [docx, 20KB],
  2. uwierzytelnioną[1] kopię dyplomu potwierdzającego prawo do wykonywania zawodu pracownika socjalnego lub uwierzytelnioną kopię dyplomu ukończenia:
    1. studiów wyższych na kierunku praca socjalna lub
    2. studiów wyższych o specjalności praca socjalna na jednym z kierunków, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej, lub
    3. studiów wyższych w wyższej szkole zawodowej o specjalności praca socjalna, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej, lub
    4. studiów wyższych na jednym z kierunków, o których mowa w art. 116 ust. 1 pkt 3 ustawy, o specjalności przygotowującej do wykonywania zawodu pracownika socjalnego,
  3. oryginał zaświadczenia podmiotu szkolącego o ukończeniu szkolenia w zakresie I stopnia specjalizacji zawierającego następujące dane: imię, nazwisko osoby otrzymującej zaświadczenie, nazwę podmiotu wydającego zaświadczenie, podpis osoby upoważnionej do wydania zaświadczenia, datę wydania zaświadczenia, termin realizacji szkolenia, wykaz modułów będących przedmiotem szkolenia z liczbą godzin przypadających na poszczególne formy zajęć, według wzoru określonego w Załączniku nr 2 [docx, 16KB],
  4. oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach procedury egzaminacyjnej, sporządzone według wzoru stanowiącego Załącznik nr 3 [docx, 18KB],
  5. oryginał zaświadczenia od pracodawcy wystawionego nie później niż 60 dni przed dniem złożenia wniosku, potwierdzającego co najmniej dwuletni staż w zawodzie pracownika socjalnego,
  6. potwierdzenie wniesienia opłaty za egzamin w kwocie 10 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, na konto wskazane przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2017 roku wskazana w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 lutego 2018 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2017 r. (M.P.2018.187) stanowiła 4 271,51 zł. Zgodnie z powyższym, wymagana opłata za egzamin wynosi 427,15 zł.

 

Opłatę za egzamin dla pracowników socjalnych ubiegających się o I stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny, zgodnie z zapisem § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z 2012 r. poz. 486) wnosi się na rachunek bankowy wskazany przez Marszałka Województwa, tj.

 

 

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu

ul. Janiny Bartkiewiczówny 93, 87-100 Toruń

 

Bank PKO BP

73 1020 5011 0000 9302 0119 7078

 

W tytule przelewu należy wpisać: „opłata za egzamin na I st. specjalizacji  w zawodzie pracownik socjalny,……………………………………………………………....” (imię i nazwisko osoby wpłacającej)

W przypadku opłat wnoszonych przez podmioty prowadzące szkolenie na przelewie powinny znaleźć się dane podmiotu szkolącego (nazwa i adres placówki), natomiast w tytule przelewu należy wpisać: „opłata za egzamin na I st. specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny za ……….  osób (należy podać liczbę osób) oraz wymienić imiona i nazwiska tych osób”. W przypadku dużej liczby osób do potwierdzenia wniesienia opłaty za egzamin należy dołączyć wykaz osób, za które została dokonana opłata.

Wyżej wymieniony wykaz dokumentów obowiązuje zarówno osoby przystępujące do egzaminu po raz pierwszy, jak również te osoby, które przystępują do egzaminu poprawkowego.

Po dokonaniu weryfikacji dokumentacji egzaminacyjnej, każda osoba zostanie poinformowana o decyzji regionalnej komisji w sprawie dopuszczenia do egzaminu.

Osoby dopuszczone do egzaminu zostaną poinformowane o dokładnym terminie i miejscu egzaminu.

Przełożenie terminu egzaminu będzie możliwe wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach losowych (konieczne będzie udokumentowanie braku możliwości przybycia na egzamin w wyznaczonym terminie).

W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na egzaminie w wyznaczonym terminie, dana osoba będzie zobligowana do ponownego wniesienia opłaty egzaminacyjnej.

 

W celu uzyskania szczegółowych informacji proszę o kontakt z Działem Współpracy i Szkoleń Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej tel. 56 657 14 64, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

[1] Za uwierzytelnione kopie dokumentów, które muszą zostać przedstawione RKE w celu dopuszczenia do egzaminu na I stopień specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny uznaje się kopie dokumentów potwierdzone „za zgodność z oryginałem” przez organ/instytucję wydający dany dokument, notariusza lub Regionalną Komisję Egzaminacyjną ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych, po uprzednim przedstawieniu Komisji oryginału dokumentu. W ostatnim przypadku osoba ubiegająca się o przystąpienie do egzaminu musi złożyć oryginały dokumentów, które będzie mogła odebrać po egzaminie.

Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej przy urzędach marszałkowskich działają Regionalne Komisje Egzaminacyjne ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych, do których zadań należy m. in. przeprowadzenie postępowania w zakresie nadawania stopni specjalizacji zawodowej oraz egzaminu dla pracowników socjalnych, ubiegających się o I stopień specjalizacji zawodowej.

 

Centralna Komisja Egzaminacyjna ds. stopni specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny na podstawie § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny (Dz. U. z 2012 r., poz. 486) wybiera członków Regionalnej Komisji Egzaminacyjnej w województwie kujawsko-pomorskim spośród kandydatów zgłoszonych przez Marszałka Województwa.

  • przeprowadzanie postępowania w zakresie nadawania stopni specjalizacji zawodowej oraz egzaminu dla pracowników socjalnych ubiegających się o I stopień specjalizacji zawodowej;
  • nadawanie I stopnia specjalizacji zawodowej;
  • prowadzenie rejestru wydanych dyplomów;
  • opracowywanie informacji, opinii i wniosków dotyczących I stopnia specjalizacji zawodowej dla Komisji oraz dla ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Skład Regionalnej Komisji Egzaminacyjnej ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych w województwie kujawsko-pomorskim:

 

  • Dr hab. Halina Steinke, prof. nadzw. – Przewodnicząca RKE
  • Michał Neumann – Zastępca Przewodniczącego RKE
  • Prof. dr hab Krzysztof Piątek – Członek RKE
  • Anna Sikorska – Członek RKE
  • Piotr Grudziński – Członek RKE

 

Koordynatorem prac RKE jest Pani Maria Rosołek, Kierownik Działu Wsparcia Rodziny i Szkoleń Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Toruniu

 

 

Adres korespondencyjny:

Regionalna Komisja Egzaminacyjna ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych w województwie kujawsko-pomorskim

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu

ul. Janiny Bartkiewiczówny 93

87-100 Toruń

  

 

 

PROJEKT RODZINA W CENTRUM 2

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014 – 2020, Oś priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.3 Rozwój usług zdrowotnych i społecznych, Poddziałanie 9.3.2 Rozwój usług społecznych.

Całkowita wartość projektu: 12 619 231,90 zł

Dofinansowanie projektu z UE: 10 726 347,11 zł

 

BENEFICJENCI PROJEKTU

  • Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu;
  • 19 Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie w województwie kujawsko-pomorskim;
  • 3 Ośrodki Pomocy Społecznej w miastach na prawach powiatu w województwie kujawsko-pomorskim.

 

OKRES REALIZACJI

Projekt realizowany będzie od 01.07.2018 r. do 30.06.2020 r.

 

CEL PROGRAMU

Celem projektu jest zwiększenie dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej w województwie kujawsko-pomorskim.

 

KTO OTRZYMA WSPARCIE

  • osoby przebywające w pieczy zastępczej;
  • osoby opuszczające pieczę zastępczą;
  • osoby sprawujące rodzinną pieczę zastępczą;
  • osoby w rodzinach przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo - wychowawczych i systemie pieczy zastępczej (w tym rodziny objęte wsparciem asystenta rodziny);
  • osoby sprawujące rodzinną pieczę zastępczą;
  • kandydaci do sprawowania rodzinnej pieczy zastępczej;
  • osoby prowadzące rodzinne domy dziecka;
  • dyrektorzy placówek opiekuńczo - wychowawczych typu rodzinnego;
  • wolontariusze;
  • inne osoby, których udział w projekcie jest niezbędny do skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.

 

JAKA POMOC

Centra Wspierania Rodzin działające w powiatach oferują:

  • specjalistyczne poradnictwo rodzinne:
    • pedagogiczne,
    • prawne,
    • psychologiczne,
    • psychiatryczne;
  • mediacje rodzinne;
  • terapia rodzinna grupowa i indywidualna;
  • warsztaty wzmacniające kompetencje rodzicielskie;
  • zajęcia animacyjne dla dzieci;
  • warsztaty socjoterapeutyczne;
  • warsztaty „Moje emocje”;
  • grupy wsparcia dla rodzin naturalnych i zastępczych;
  • szkolenia dla wolontariuszy;
  • wyjazdy edukacyjne;
  • superwizja rodzin zastępczych;
  • warsztaty dla osób przebywających i opuszczających pieczę zastępczą.

 

 

EFEKTY

  • kontynuacja działań Centrów Wspierania Rodzin w  powiatach i miastach na prawach powiatu w województwie kujawsko-pomorskim
  • kompleksowe objęcie wsparciem rodzin zastępczych oraz rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze
  • poprawa relacji w rodzinie
  • równe szanse rozwoju dzieci
  • zmniejszenie liczby dzieci umieszczanych w pieczy
  • wzrost liczby kandydatów na rodziny zastępcze

 

Rodziny, które chcą otrzymać wsparcie powinny zgłosić się do właściwego terytorialnie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie lub bezpośrednio do Centrum Wsparcia Rodziny.

 

Województwo Kujawsko-Pomorskie reprezentowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu podpisało umowę o dofinansowanie projektu pt. „Kooperacja – efektywna i skuteczna” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt jest realizowany przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu wspólnie z 6 partnerami:

  • Województwem Lubuskim/Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Zielonej Górze
  • Województwem Pomorskim/Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Gdańsku
  • Województwem Warmińsko-Mazurskim/Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Olsztynie
  • Województwem Wielkopolskim/Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Poznaniu
  • Województwem Zachodniopomorskim/ Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Szczecinie
  • Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.

 

CEL PROJEKTU:

Celem projektu jest wypracowanie i wdrożenie modelu kooperacji pomiędzy instytucjami pomocy i integracji społecznej a podmiotami innych polityk sektorowych dla gmin miejsko-wiejskich, popularyzacja deinstytucjonalizacji (DI) oraz centrów usług społecznych (CUS)
w ramach Makroregionu II obejmującego województwa zachodniopomorskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie, warmińsko-mazurskie i lubuskie do 30.11.2023 r.

Projekt przyczyni się do realizacji celu szczegółowego nr 2 PO WER: Wzmocnienie potencjału instytucji działających na rzecz włączenia społecznego poprzez:

  • utworzenie modelu kooperacji/sieci współpracy podmiotów instytucji pomocy i integracji społecznej z podmiotami innych polityk sektorowych jak: edukacja, zdrowie, kultura, sport, sądownictwo i policja i wprowadzenie nowego profilu usług opartego o wzajemną współpracę i wykorzystanie potencjału tych instytucji w działaniach na rzecz włączenia społ. os./rodzin. Model polegający na wypracowaniu i wzmocnieniu mechanizmów współpracy różnych podmiotów ma doprowadzić w konsekwencji do komplementarnego podejścia do świadczenia usług na rzecz włączenia społecznego,
  • podjęcie działań minimalizujących w jak największym stopniu skutki COVID-19 oraz ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa na terenie woj. tworzących partnerstwo w okresie trwania pandemii jak również zabezpieczenie instytucji w przypadku nawrotu epidemii w przyszłości. Wsparcie skierowane w okresie trwania pandemii pozwoli na zapewnienie właściwego poziomu pracy wybranych instytucji
  • popularyzację CUS oraz upowszechnienie procesu DI.

Dodatkowym komponentem modelu będzie opracowana przez specjalistów (PZK) ścieżka postępowania i zasady współpracy międzysektorowej w przypadku sytuacji ograniczonego kontaktu bezpośredniego. Zostanie ona wypracowana na bazie analizy potrzeb w zakresie współpracy w okresie Covid-19 oraz wdrożonych na tę okoliczność metod pracy. Narzędzie internetowe utworzone w projekcie ma także na celu wymianę danych między osobami pomagającymi a rodziną przy maksymalnym zachowaniu bezpieczeństwa osobistego oraz zasad przekazywania danych. Przygotowana zostanie rekomendacja dotycząca kooperacji na wypadek nawrotu pandemii lub wystąpienia podobnych sytuacji losowych, mogących wpłynąć na zaburzenie toku dotychczasowej pracy. Materiał ten ujęty zostanie z perspektywy wielosektorowej oraz uwzględniać będzie aspekt konieczności stałego posiadania środków ochrony osobistej i sprzętu, obecnie przekazywanych instytucjom pomocowym, jako forma wsparcia przez ROPS.

  

GRUPA DOCELOWA:

Grupą docelową/ostatecznymi odbiorcami wsparcia, zgodnie z zapisami SZOOP PO WER 2014-2020, będą podmioty polityk sektorowych istotnych z punktu widzenia włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa, zwłaszcza instytucje rynku pracy, instytucje systemu oświaty, jednostki systemu ochrony zdrowia, sądownictwo, policja. Będą to podmioty istotne z punktu widzenia strategicznego podejścia do przeciwdziałania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu z terenu 20 powiatów i 30 gmin miejsko-wiejskich o zróżnicowanej wielkości działających na obszarze Makroregionu II.

Z uwagi na wystąpienie sytuacji nadzwyczajnej związanej z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, grupę docelową rozszerzono o podmioty, dla których istnieje uzasadniona potrzeba zakupu środków ochrony osobistej oraz wyposażenia niezbędnego w celu zagwarantowania bezpieczeństwa związanego z COVID-19 (m.in. DPS, placówek opiekuńczo-wychowawczych, PCPR, hospicjów, OPS, mieszkań chronionych, specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy, domu dla samotnych matek) z całego obszaru woj: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego oraz zachodniopomorskiego. W ramach działań CUS i DI grupę docelową będą tworzyli przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz systemu pomomy społecznej z terenu Makroregionu II.

    

EFEKTY:

Realizacja projektu „Kooperacja – efektywna i skuteczna” przyczyni się do wzmocnienia potencjału instytucji działających na rzecz włączenia społecznego poprzez utworzenie modelu kooperacji/sieci współpracy podmiotów instytucji pomocy i integracji społecznej z podmiotami innych polityk sektorowych jak: edukacja, zdrowie, kultura, sport, sądownictwo i policja i wprowadzenie nowego profilu usług opartego o wzajemną współpracę i wykorzystanie potencjału tych instytucji w działaniach na rzecz włączenia społecznego osób/rodzin. Model ma doprowadzić w konsekwencji do komplementarnego podejścia do świadczenia usług na rzecz włączenia społecznego.

W wyniku podjętych działań w ramach projektu „Kooperacja – efektywna i skuteczna”, zostaną osiągnięte następujące efekty:

  • wypracowany zostanie model kooperacji pomiędzy instytucjami pomocy i integracji społecznej a podmiotami innych polityk sektorowych
  • przeprowadzone zostanie pilotażowe wdrożenie wypracowanego modelu kooperacji na terenie 50 jednostek samorządu terytorialnego,
  • 288 podmiotów podejmie współpracę na rzecz opracowania modelu kooperacji
  • 100 pracowników socjalnych zostanie objętych wsparciem w formie coachingu indywidualnego i grupowego
  • wypracowany zostanie raport obejmujący podsumowanie efektów pilotażu modelu dla gmin miejsko-wiejskich w celu rekomendowania ich do stosowania na obszarze całego kraju
  • wsparciem objętych zostanie 830 podmiotów w zakresie zwalczania lub przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19
  • 300 osób zarządzających i pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej oraz pracowników socjalnych zatrudnionych poza systemem pomocy i integracji społecznej nabędzie kompetencje w zakresie realizacji działań na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
  • zostanie przeprowadzonych 14 spotkań ogólnoinformacyjnych związanych z deinstytucjonalizacją (DI)
  • zostanie przeprowadzonych 12 spotkań szkoleń specjalistycznych (zgodnie z Rozporządzeniem RM) dla kadr CUS i przedstawicieli JST
  • zostaną przeprowadzone 2 spotkania edukacyjne dla pracowników ROPS w obszarze deinstytucjonalizacji (DI) oraz CUS
  • zostanie przygotowana 1 ogólnopolska diagnoza w zakresie deinstytucjonalizacji usług społecznych

   

Wartość projektu: 35 454 368,34zł

Wkład Funduszy Europejskich: 29 994 395,61 zł

Okres realizacji projektu: 2018-04-01 do: 2023-11-30