- Szczegóły
- Odsłony: 2646
Tytuł projektu: Kujawsko-pomorskie wsparcie dla Ukrainy
Beneficjenci projektu:
- Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu
- Gmina Miasta Toruń
- Fundacja na rzecz deinstytucjonalizacji opieki medycznej "TWÓJ DOM"
- Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
- Europejskie Centrum Współpracy Młodzieży
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014 – 2020, Oś priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.3 Rozwój usług zdrowotnych i społecznych , Poddziałanie 9.3.2 Rozwój usług społecznych .
Okres realizacji projektu: 1.01.2023 – 31.12.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 17 464 586,99 zł
Kwota dofinansowania: 14 844 800,99 zł
Cel projektu: Pomoc obywatelom Ukrainy, którzy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy przybyli do Polski, w tym osoby starsze, matki z dziećmi, osoby z niepełnosprawnością oraz otoczenie tych osób poprzez zwiększenie liczby miejsc świadczonych usług społecznych dla 331 obywateli Ukrainy przy wykorzystaniu usługi mieszkaniowej, opiekuńczej, aktywizacyjnej oraz animacyjnej na terytorium Województwa Kujawsko-pomorskiego, w okresie 01.01.2023 – 31.12.2023r.
Uczestnicy projektu:
- osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
- otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne dla wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym), w tym osoby pełniące obowiązki opiekuńcze
- osoby uciekające z terenu Ukrainy w związku z atakiem Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, które przybyły legalnie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej od dnia 24.02.2022r.
Oferowane formy wsparcia:
- Utworzenie 10 mieszkań wspomaganych dla obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z konfliktem zbrojnym na ich terytorium. W ramach wsparcia planuje się pakiet usług społecznych, w tym: zajęcia aktywizujące, gospodarowanie budżetem domowym, trening motywujący, zajęcia z umiejętności życiowych, załatwianie spraw urzędowych, efektywne zarządzanie czasem, poradnictwo prawne, wsparcie językowe), wsparcie w postaci doradztwa zawodowego czy kursów zawodowych.
- Utworzenie dwóch dziennych Punktów jeden na terenie Miasta Torunia oraz jeden na terenie Miasta Inowrocławia zapewniających wsparcie dla uchodźców z Ukrainy. Z usług oferowanych przez dzienne Punkty skorzysta 30 osób (po 15 osób w każdej z utworzonych lokalizacji). W Punktach tych świadczone będą usługi opiekuńcze uczestnikom wymagającym, ze względu na stan zdrowia, zabiegów pielęgnacyjnych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych.
- Utworzenie dwóch punktów, po jednym w Toruniu i Bydgoszczy zapewniających wsparcie dla uchodźców z Ukrainy w zakresie świadczenia usług wspierających aktywizację społeczno-zawodową. Z usług oferowanych przez Punkty skorzysta 200 beneficjentów (po 100 w każdym z punktów). Uczestnicy projektu otrzymają wsparcie w zakresie:
- poradnictwa prawnego oraz psychologicznego;
- bezpłatnych zajęć z języka polskiego;
- zakupu materiałów niezbędnych do zajęć;
- tłumaczenia;
- pomocy w kontaktach z instytucjami publicznymi, jak i prywatnymi (np. zakładanie konta bankowego, nabywanie nieruchomości, spełnianie obowiązków obywatelskich, korzystania z transportu publicznego lub uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami, korzystanie z oferty pomocowej (m.in. socjalnej i mieszkaniowej), edukacyjnej, rozwojowej oraz rozrywkowo-kulturalnej.
- W Punkcie opieki dla osób z niepełnosprawnościami z Ukrainy, który mieści się przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie 27/29 w Toruniu podopieczni uzyskają wsparcie w zakresie:
- zapewnienie usługi całodziennego wyżywienia;
- zapewnienie codziennego zakwaterowania (w tym koszty eksploatacyjne budynków, usługa sprzątania, usługa konserwacji i napraw, usługa pralnicza);
- zapewnienie usługi transportowej;
- zapewnienie usługi tłumacza j. ukraińskiego;
- zapewnienie usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
- zapewnienie usług terapeutycznych.
- Szczegóły
- Odsłony: 3282
O Centrach Usług Społecznych
Zgodnie ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz.U. 2019 poz. 1818), to nowa jednostka organizacyjna gminy i nowa instytucja lokalnej polityki społecznej, która będzie służyć rozwojowi i integracji usług społecznych organizowanych i świadczonych na poziomie lokalnym. Docelowo CUS-y mają stanowić miejsca, w których nastąpi pełna koordynacja usług społecznych w jednym miejscu, z myślą o wszystkich mieszkańcach gminy. Centra usług społecznych będą także źródłem kompletnych informacji o usługach społecznych.
Centra usług społecznych - to nowe jednostki organizacyjne gmin i instytucje lokalnej polityki społecznej. Są to miejsca, w których są dostępne usługi społeczne z różnych systemów: pomocy społecznej, polityki rodzinnej, promocji i ochrony zdrowia, kultury, edukacji publicznej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych.
Usługi są świadczone przez różnych wykonawców, wśród których są zarówno jednostki samorządowe, jak i lokalni przedsiębiorcy, podmioty ekonomii społecznej i organizacje pozarządowe.
Centra usług społecznych:
- zapewniają możliwość uzyskania różnych usług społecznych w jednym miejscu – bez potrzeby chodzenia do urzędu gminy, ośrodka pomocy społecznej czy innej jednostki
- zapewniają dopasowanie oferty usług społecznych do realnych potrzeb społeczności lokalnych i dostarczenie ich w sposób skoordynowany
- przyczyniają się do skutecznego i efektywnego dostarczania usług społecznych mieszkańcom gmin w takiej skali i formie, w jakiej tego potrzebują
Usługi społeczne oferowane przez centra usług społecznych są kierowane zarówno do ogółu mieszkańców gminy jak i do grup społecznych o szczególnych potrzebach, np. osób z niepełnosprawnościami, osób starszych czy rodzin wielodzietnych.
- CUS działające na obszarze jednej gminy, powstałe przez przekształcenie ośrodka pomocy społecznej.
- CUS działające na obszarze dwóch lub więcej gmin, powstałe na podstawie porozumienia gmin, funkcjonujące obok OPS jako odrębna jednostka organizacyjna gminy.
- CUS działające na obszarze gminy powyżej 100 tys. mieszkańców, powstałe przez utworzenie w mieście nowej jednostki organizacyjnej, odrębnej w stosunku do funkcjonującego w tym mieście OPS.
- CUS działające w miastach na prawach powiatu (z wyłączeniem miast wojewódzkich), powstałe przez przekształcenie MOPR (miejskiego ośrodka pomocy rodzinie – placówki wsparcia łączącej zadania ośrodka pomocy społecznej i powiatowego centrum pomocy rodzinie).
- Stanowisko dyrektora centrum.
- Zespół do spraw organizowania usług społecznych (w skład zespołu wchodzą organizator usług społecznych oraz koordynatorzy indywidualnych planów usług społecznych w liczbie dostosowanej do potrzeb wynikających z uwarunkowań lokalnych).
- Zespół do spraw realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej (organizator pomocy społecznej, specjaliści z zakresu pracy socjalnej, pracy z rodziną oraz inni specjaliści realizujący zadania z zakresu pomocy społecznej, w tym w zakresie integracji społecznej). W ramach zespołu może zostać wyodrębniona komórka realizująca zadania z zakresu pracy socjalnej. W ramach zespołu centrum zatrudnia pracowników socjalnych.
- Stanowisko organizatora społeczności lokalnej.
Wymogi kadrowe oraz zakres szkoleń kadry określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2020 r. w sprawie szkoleń dla pracowników centrum usług społecznych.
Zakresy tematyczne Szkolenie CUS
- Zarządzanie i organizacja usług społecznych Szkolenie CUS
- Opracowywanie i realizacja indywidualnych planów usług społecznych Szkolenie CUS
- Organizacja społeczności lokalnej
Witryny:
Publikacje :
- Centrum usług społecznych: od koncepcji do wdrożenia przepisów ustawy. Redakcja naukowa Marek Rymsza
- Ryszard Szarfenberg - Polityka społeczna i usługi społeczne
- Ryszard Szarfenberg - Standaryzacja usług społecznych
- Mirosław Grewiński i Bogdan Skrzypek (red.) - Środowiskowe usługi społeczne - nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej
- Andrzej Klimczuk - Modele wielosektorowej polityki społecznej wobec ludzi starych i starości w kontekście zmiany technologicznej
- Norbert G. Pikuła, Mirosław Grewiński, Ewelina Zdebska, Wojciech Glac - Wyzwania dla polityki społecznej w kontekście pandemii koronawirusa
- Mirosław Grewiński - Usługi społeczne i socjalne jako wspólny obszar polityki i ekonomii społecznej
- Mirosław Grewiński - Ekspertyza "Ramowy Model organizowania społeczności lokalnej/środowiskowej pracy socjalnej jako usługa społeczna"
- Arkadiusz Durasiewicz, Tomasz Barszczewski - Dylematy usług społecznych
- Mirosław Grewiński, Joanna Lizut - Pomoc społeczna jako realizator efektywnych usług socjalnych
- Deinstytucjonalizacja w polityce społecznej szanse i zagrodzenia. Redakcja naukowa Mirosław Grewiński Joanna Lizut
- Wiadomości Społeczne Pismo Polskiego Towarzystwa Polityki Społecznej Nr 1(24) 2021
- Model współpracy instytucji zatrudnienia socjalnego z innymi podmiotami realizującymi usługi społeczne. PODRĘCZNIK
- Zatrudnienie socjalne a rozwój usług społecznych w Polsce
- ABC utworzenia i realizacja zadań CUS
- Dlaczego centrum usług społecznych [pdf, 377KB]
- Diagnoza potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych [pdf, 441KB]
- Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych [pdf,457KB]
- Współpraca międzysektorowa w ramach centrum usług społecznych [pdf, 443KB]
- Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych [pdf, 314KB]
- Przekształcenie Ośrodka Pomocy Społecznej w centrum usług społecznych [pdf, 550KB]
- Interpretacje dotyczące funkcjonowania centrów usług społecznych [pdf, 694KB]
- Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szkoleń dla pracowników centrum usług społecznych [pdf, 177KB]
- USTAWA z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych [pdf, 312KB]
- Szczegóły
- Odsłony: 2652
ZAŁOŻENIA DOTYCZĄCE UZGODNIEŃ KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA CENTRÓW USŁUG SPOŁECZNYCH
- PRZYJĘCIE PRZEZ KOMITET MONITORUJĄCY PROGRAM FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA KUJAW I POMORZA NA LATA 2021-2027 KRYTERIÓW DOTYCZĄCYCH KONKURSU NA POWSTAWANIE I FUNKCJONOWANIE CENTRÓW USŁUG SPOŁECZNYCH (CUS)
- POINFORMOWANIE WSZYTSKICH GMIN/OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ (OPS) O PLANOWANYM KONKURSIE
- Przekazanie informacji o:
- planowanym terminie naboru wniosków kryteriach wyboru wniosków
- konieczności uzgodnienia z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Toruniu (ROPS) koncepcji funkcjonowania CUS
- możliwości skorzystania z doradztwa ROPS w zakresie przygotowania koncepcji
- planowanym terminie naboru wniosków kryteriach wyboru wniosków
- Pismo do Gmin/ OPS oraz informacja na stronie internetowej ROPS
- Spotkanie informacyjne dla gmin/ OPS planujących udział w konkursie
- Przekazanie informacji o:
- ROZPOCZĘCIE PROCESU UZGODNIEŃ KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA CUS
- Gminy/ OPS przedkładają do ROPS wypracowaną koncepcję funkcjonowania CUS (minimalne wymogi dotyczące składanych koncepcji znajdują się w załączeniu)
- Pracownicy ROPS weryfikują koncepcję zgodnie z wymaganymi ramami
- Po zakończeniu procesu weryfikacji i uzgodnień gmina/ OPS otrzymuje informację o uzgodnieniu/ akceptacji złożonej koncepcji
- Po zakończeniu procesu (w terminie 2 dni od zakończenia naboru wniosków w ramach konkursu) ROPS przygotowuje listę uzgodnionych koncepcji funkcjonowania CUS i umieszcza ją na stronieinternetowej rops.torun.pl oraz przekazuje ją do Departamentu Wdrażania RPO Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego
- Gminy/ OPS przedkładają do ROPS wypracowaną koncepcję funkcjonowania CUS (minimalne wymogi dotyczące składanych koncepcji znajdują się w załączeniu)
- Szczegóły
- Odsłony: 3582
Z przyjemnością informujemy, że w środę 25 maja 2023 roku Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego uchwałą nr 21/1000/23 przyjął Regionalny plan rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2023-2024.
Do pobrania:
- Szczegóły
- Odsłony: 6454
Tytuł programu: ,,Pomoc obywatelom Ukrainy z niepełnosprawnością”
Beneficjent programu:
- Województwo Kujawsko-Pomorskie/ Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu
Wsparcie finansowane jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), w ramach Modułu II programu ,,Pomoc obywatelom Ukrainy z niepełnosprawnością”.
Okres realizacji wsparcia: 01.01.2023 – 30.06.2023 r.
Całkowita wartość wsparcia: 3 566 127,87 zł
Kwota dofinansowania: 3 566 127,87 zł
Cel programu: Celem realizacji programu jest zapewnienie pomocy obywatelom Ukrainy z niepełnosprawnością, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terenie ich państwa.
Grupa docelowa: Uchodźcy z terenu Ukrainy – 57 osób niesamodzielnych z niepełnosprawnościami (dorośli oraz dzieci).
Oferowane formy wsparcia: Osoby objęte programem otrzymają kompleksowe wsparcie poprzez zapewnienie odpowiednich warunków bytowych oraz opiekuńczych.
Wśród oferowanych form wsparcia znajdą się m.in.:
- zapewnienie zamieszkania,
- zapewnienie całodziennego wyżywienia,
- zapewnienie usług opiekuńczo-terapeutycznych,
- zapewnienie usług pielęgniarskich,
- zapewnienie usług terapeutyczno-społecznych,
- zapewnienie usług rehabilitacyjnych,
- zapewnienie poradnictwa i wsparcia psychologicznego,
- zapewnienie usług tłumacza języka ukraińskiego.
- Szczegóły
- Odsłony: 9140
Cel Projektu
Celem projektu jest zwiększenie dostępu do usług społecznych świadczonych w środowisku lokalnym w postaci usług opiekuńczych, pomocy sąsiedzkiej, wolontariatu opiekuńczego przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii takich jak teleopieka dla 3060 potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego w okresie od 01.01.2021 do 31.12.2023.
Planowane efekty
- Wzrost poprawy jakości życia osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych.
- Utworzenie Kujawsko-Pomorskiego Telecentrum, które będzie świadczyło usługę teleopieki dla 3 tys. Uczestników Projektu.
- Objęcie Uczestników Projektu wsparciem w postaci pomocy sąsiedzkiej lub wolontariatu opiekuńczego.
Kto może zostać Uczestnikiem Projektu?
- Osoba zamieszkująca województwo kujawsko-pomorskie;
- Osoba potrzebująca wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, tj. taka, która ze względu na stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego;
- Osoba nieprzebywająca w opiece całodobowej.
Projekt „Kujawsko-Pomorska Teleopieka” ma charakter partnerski, realizowany jest przez Województwo Kujawsko-Pomorskie – Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu, w partnerstwie z Kujawsko- Pomorskim Centrum Kompetencji Cyfrowych Sp. z o.o. – Conectio oraz gminami województwa kujawsko – pomorskiego.
Partnerzy projektu:
- Kujawsko-Pomorskie Centrum Kompetencji Cyfrowych Sp. z o.o.
- Miasto Bydgoszcz
- Gmina Miasta Toruń
- Gmina Miasto Włocławek
- Gmina Miasto Inowrocław
- Gmina-Miasto Grudziądz
- Gmina Aleksandrów Kujawski
- Gmina Bartniczka
- Gmina Bobrowo
- Gmina Miasta Brodnicy
- Gmina Brodnica
- Gmina Brzozie
- Gmina Brzuze
- Gmina Cekcyn
- Gmina Miasto Chełmno
- Gmina Chełmno
- Gmina Miasta Chełmża
- Gmina Chełmża
- Gmina Świecie nad Osą
- Gmina Czernikowo
- Gmina Dąbrowa Chełmińska
- Gmina Dobre
- Gmina Fabianki
- Gmina Gniewkowo
- Miasto i Gmina Górzno
- Gmina Gruta
- Gmina Inowrocław
- Miasto i Gmina Jabłonowo Pomorskie
- Gmina Jeziora Wielkie
- Gmina Kcynia
- Gmina Kęsowo
- Gmina Kijewo Królewskie
- Gmina Kikół
- Gmina Koronowo
- Gmina Kowalewo Pomorskie
- Gmina Raciążek
- Gmina Książki
- Gmina Lipno
- Gmina Lisewo
- Gmina Lubanie
- Gmina Lubicz
- Gmina Lubiewo
- Gmina Łubianka
- Gmina Łysomice
- Gmina Mogilno
- Gmina Nakło nad Notecią
- Gmina Obrowo
- Gmina Osiek
- Gmina Pakość
- Gmina Papowo Biskupie
- Gmina Płużnica
- Gmina Radomin
- Gmina Rogowo
- Gmina Rogowo
- Gmina Ryńsk
- Gmina Miasta Rypin
- Gmina Rypin
- Gmina Sępólno Krajeńskie
- Gmina Solec Kujawski
- Gmina Stolno
- Gmina Strzelno
- Gmina Szubin
- Gmina Lniano
- Gmina Nowa Wieś Wielka
- Gmina Tłuchowo
- Gmina Kamień Krajeński
- Gmina Unisław
- Gmina Waganiec
- Gmina Miasto Wąbrzeźno
- Gmina Wąpielsk
- Gmina Wielka Nieszawka
- Gmina Więcbork
- Gmina Włocławek
- Gmina Zbiczno
- Gmina Zbójno
- Gmina Zławieś Wielka
- Gmina Żnin
- Gmina Wielgie
- Gmina Miejska Ciechocinek
- Gmina Osielsko
- Gmina Izbica Kujawska
- Gmina Grudziądz
- Gmina Dąbrowa Biskupia
- Gmina Kruszwica
- Gmina Osięciny
- Gmina Miejska Aleksandrów Kujawski
- Gmina Osie
- Gmina Choceń
Ogólny budżet projektu: 23 088 239,07 zł
Wysokość wkładu Unii Europejskiej w projekt: 19 624 948,91 zł
Wysokość wkładu własnego: 3 463 290,16 zł
Projekt jest współfinansowany z Funduszy Europejskich, w ramach Osi priorytetowej 9. Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.3 Rozwój usług zdrowotnych i społecznych, Poddziałanie 9.3.2 Rozwój usług społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
- Szczegóły
- Odsłony: 4681
Tytuł programu: ,,Pomoc obywatelom Ukrainy z niepełnosprawnością”
Beneficjent programu:
- Województwo Kujawsko-Pomorskie/ Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu
Wsparcie finansowane jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), w ramach Modułu II programu ,,Pomoc obywatelom Ukrainy z niepełnosprawnością”.
Okres realizacji wsparcia: 14.03.2022 – 31.12.2022 r.
Całkowita wartość wsparcia: 3 542 520,00 zł
Kwota dofinansowania: 3 542 520,00 zł
Cel programu: Celem realizacji programu jest zapewnienie pomocy obywatelom Ukrainy z niepełnosprawnością, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terenie ich państwa.
Grupa docelowa: Uchodźcy z terenu Ukrainy - 60 osób niesamodzielnych z niepełnosprawnościami (dorośli oraz dzieci), a także 32 pełnosprawne osoby towarzyszące ww. osobom zależnym.
Oferowane formy wsparcia: Osoby objęte programem otrzymają kompleksowe wsparcie, poprzez zapewnienie odpowiednich warunków bytowych oraz opiekuńczych.
Wśród oferowanych form wsparcia znajdą się m.in.:
- zapewnienie zamieszkania,
- zapewnienie całodziennego wyżywienia,
- zapewnienie usług transportowych,
- zapewnienie usług opiekuńczo-terapeutycznych,
- zapewnienie usług pielęgniarskich,
- zapewnienie usług terapeutyczno-społecznych,
- zapewnienie usług rehabilitacyjnych,
- zapewnienie poradnictwa i wsparcia psychologicznego,
- zapewnienie zabezpieczenia higieniczno-medycznego,
- zapewnienie usług tłumacza języka ukraińskiego.
- Szczegóły
- Odsłony: 3726
Województwo Kujawsko – Pomorskie realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej: budynek Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Toruniu”
Projekt jest realizowany przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu
Celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynku Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Toruniu oraz ograniczenie szkodliwego oddziaływania na środowisko przyrodnicze w zakresie niskiej emisji.
Efekty projektu:
- zmniejszenie energochłonności budynku,
- ograniczenie emisji zanieczyszczeń w wyniku zmniejszenia zużycia paliw stałych na cele grzewcze w budynku,
- spadek zanieczyszczenia powietrza, wpływający na poprawę stanu środowiska naturalnego województwa kujawsko-pomorskiego,
- spełnienie przez budynek wymogów dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki w zakresie izolacyjności przegród.
Ocieplenie przegród budowlanych i wymiana stolarki okiennej przełożą się na zmniejszenie strat ciepła poprzez przenikanie w budynku, zapobiegając tym samym permanentnemu wychładzaniu obiektu oraz umożliwiając zapewnienie odpowiednich warunków termicznych dla osób korzystających z ich infrastruktury. Ocieplenie ścian zewnętrznych i wymiana okien spowoduje:
- zmniejszenie strat ciepła w budynkach,
- obniżenie kosztów ogrzewania,
- podwyższenie temperatury na powierzchni wewnętrznej ściany co ma dodatni wpływ na warunki użytkowe,
- wyeliminowanie możliwości skraplania się pary wodnej i powstania pleśni na powierzchni ściany,
- zwiększenie trwałości ściany przez zmniejszenie wpływów cieplno-wilgotnościowych.
Rezultatem projektu będzie poprawa jakości powietrza dzięki zmniejszeniu emisji substancji szkodliwych, oraz zmniejszenie energochłonności w sektorze publicznym. Polepszenie jakości środowiska naturalnego zwiększy atrakcyjność regionu, zarówno inwestycyjną, jak i turystyczną przy równoczesnej ochronie środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy jakości życia obecnych mieszkańców.
Wartość projektu: 922 952,33 zł
Wkład Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego : 743 268,03 zł
Strona 3 z 14